2012. február 14., kedd

Káposztaleves francia módra

Először néhány szabadkozó szó, hogy miért telt el majdnem 3 hónap anélkül, hogy életjelet adtam volna magamról. Nem kell izgulni, nem halt éhen a családom, főztem kb. kétnaponta, csak egyszerűen valahogy sosem úgy jött ki a lépés, hogy előkerüljön "A" francia szakácskönyv. Mivel viszont van pár télies étel benne, ezért mindenképp össze akartam szedni magam, hogy behozzam a lemaradást, mert bár mindennél jobban várom a tavaszt, de azért addig is bizonyos ételeket a hideg napokon érdemes megfőzni. Ilyen pl. a fent nevezett káposztaleves is. 

Hozzávalói alapján egy elég ütős levesnek tűnik, de tényleg nem az, és igazából nem is olyan nagyon télies, akár egy tavaszi zöldséglevesnek is elmenne. (Mondom én, hogy jöhet a tavasz!) :)

Gondolkozni előre kell, mert az apró szemű haricot babot (=gyöngybabot) egy éjszakára be kell áztatni. Nem kell belőle nagyon sok, alapvetően nem bablevesről van szó, összesen 10 dkg az egész fazékba. És ezzel végeztünk is a szénhidrát felsorolásával, minden másban jóformán nincs is CH. xsxaaa
Szóval ha a bab ázott egy éjszakát, akkor leszűrjük, felöntjük hideg vízzel és felforraljuk, majd 5 percig rotyogtatva főzzük és újra leszűrjük (a sok keményítőtől jó habos lesz a víz, ezért érdemes leszűrni). 
Közben felkockázunk 15 dkg szalonnát (én házi füstölésű húsos kolozsvári szalonnát vettem, nagyon jó ízt adott neki!), meg a zöldségeket (1-1 sárgarépát, paszternákot, póréhagymát és vöröshagymát). 
A leszűrt babot félretesszük, majd a szalonnát is felöntjük vízzel (igen! először főzni kell, nem lepirítani), és 5 percig főzzük. Így nem keményre pirult pörcök, hanem puha, mégsem zsíros és ízes szalonnakockák lesznek a levesben. Majd azt is leszűrjük.
Az edényben vajat olvasztunk és azon pároljuk pár percig az előfőzött szalonnakockákat, én a vöröshagymát is rádobtam, majd a többi zöldséget. 5 perc párolás után felöntjük 1,2 l csirkehúslevessel, és beledobjuk a fűszercsokrot (petrezselyem, zellerzöld, babérlevél, kakukkfű). Felforraljuk, majd kis lángon, lefedve fél órán át főzzük. 
Ezalatt a káposztát vékony csíkokra vágjuk. A recept szerint 40 dkg kellene bele, de én csak kb. fele annyit tettem bele, mert ugyan szeretem a ragu szerű, sűrű leveseket, de azért legyen leve, azért leves, és ez a 40 dkg annyira soknak tűnt, hogy nem akartam, hogy megálljon benne  a kanál. Szerintem így jó is lett az állaga.
Szóval az első fél óra főzés után belekeverjük a káposztát is (sózzuk, borsozzuk), majd még fél órán át főzzük (a recept szerint fedő nélkül), de én nem akartam elrotyogtatni a levét, így inkább lefedve fejeztem be a főzést. 
A fűszercsokrot a leírás szerint ki kéne venni, de én úgy szeretem a sok zöldfűszert (és pont ezektől lesz olyan friss zöldséges a leves), hogy a babérlevél és a kakukkfű vastagabb szárain kívül mindent benne hagytam (mondjuk eleve így terveztem, úgyhogy össze se kötöttem őket!), ha valakit ez zavar, akkor persze be is csomagolhatja muszlinzsákba, vagy egy nagyobb méretű teatojásba és akkor egy az egyben ki lehet venni. 

A végeredmény: kellemes, zöldséges, a fűszerektől illatos, tényleg nem nehéz leves. A férjem persze el tudta volna képzelni kolbászosan, Erőspistásan, tejfölösen; de akkor az már nem "francia módra", hanem "magyar módra" lett volna :) Persze azzal sincs baj :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése