2011. július 29., péntek

Tarte Tatin

Vagyis fordított almatorta. Azt mondja a fáma, hogy az első Tatin-torta 1898-ben egy véletlen folyományaként készült, a Tatin nővérek által üzemeltetett hotelben, Franciaországban. Hagyományos almás pitét készültek csinálni, de a vajban és cukorban párolandó almát ottfelejtették a tűzön, ami elkezdett karamellizálódni, hogy ne égjen szénné az edény, gyorsan beborították tésztával és a sütőbe dugták. Az elkészült süteményt kiborítva tálalták, ami aztán óriási sikert aratott a vendégek körében. Azóta fordított gyümölcstortákat csinálnak világszerte nem csak almából, hanem körtéből, barackból, ananászból, de még zöldségekből is, pl. paradicsomból, vagy hagymából. 

Hogy a történet igaz-e, azt nem tudom, de, hogy az ilyen "upside-down" torták nagyon nagyon finomak, az biztos :)

A lényegét már a storyval le is írtam. Fontos tartozéka egy olyan serpenyő, amit be lehet tenni a sütőbe, fémnyelű edény hiányában alufóliával vonjuk be a serpenyőnk műanyag nyelét, és akkor nem lesz gond (én is ezt csináltam - bár azért egy kicsit izgultam, hogy mi lesz ha szétolvad a szuper serpenyőm nyele, de az alufólia tette a dolgát: szigetelt!). 

Az elkészítés nagyon egyszerű: a vajat és a cukrot egy közepes méretű serpenyőben összeolvasztjuk, majd kirakjuk a negyedekre vágott megpucolt almával (a recept 1,5 kg-nyit ír, szerintem 1 kg is elég). Érdemes ezt esztétikusan csinálni, mert kifordítva ez lesz majd a torta teteje, úgyhogy én a cikkeket domború felükkel lefelé raktam bele az edénybe, hogy szép sima legyen majd a teteje.


Kb. 40 perc alatt (takaréklángon) elfő a fölösleges folyadékmennyiség belőle, puhára párolódnak az almák, és barnulni kezd a vajas-karamell. Közben egy szilikonos ecsettel érdemes kicsit kenegetni az almák tetejét is, hogy egyenletesen puhuljanak. Ezután az előre meggyúrt lepénytésztát kivesszük a hűtőből, kör alakúra nyújtjuk, majd lefedjük az almát vele, a túlnyúló részeket betömködjük a szélére, és az előmelegített sütőben 25 perc alatt aranybarnára sütjük. A sütőből kivéve 5 perc pihentetés után egy tálra borítjuk. Többet nem érdemes várni vele, mert ha a karamell kihűl, beleragad a serpenyőbe (és ajánlatos a serpenyőt is még frissiben elmosogatni! :)). 


A végeredmény gyönyörű borostyánszínű, fényes, illatos ragacsos, almatorta, amihez a recept édes tejszínhabot ajánl, de nekem a Tarte Tatin elképzelhetetlen egy gombóc vaníliafagyi nélkül 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése