2011. május 23., hétfő

Életem első steak-je: borskéregben

A steak nem az az étel, amit hétköznap esténként szoktam csinálni. Talán ezzel nem lepek meg senkit nagyon :) Már régóta tervezem, hogy kipróbáljam, mert nagyon szeretjük: és az éttermi árak mellett vendéglőben sem gyakran eszünk ilyesmit. Legalábbis itthon nem sűrűn. Párizsban bezzeg nem sajnáltuk rá az eurót :P Ha egyszer eljutunk Dél-Amerikába, akkor ott majd hülyére esszük magunkat steak-kel fillérekért :)

Az okosak azt mondják, a steak sütés nem egy nagy ördöngösség, csak megfelelő minőségű hús kell hozzá. Az ALDI-ban szuper steak-nek való argentin marhahússzeleteket lehet kapni, kettesével összecsomagolva, így tegnap vettünk is egyet, ma meg kipróbáltam ezt a csodás receptet. 

A steaksütésnek csak néhány csínyje van, amit már különböző főzős műsorokból (Jamie Olivernek, Rachel Allennek, Nigellának és Stahl Juditnak köszönhetően) már fejből fújtam, úgyhogy csak azon izgultam, hogy tényleg jó legyen a hús. 

Szóval a szabályok:

1. a húst tilos megsózni, mert akkor levet ereszt sütés közben és kiszárad.
2. a steak-et nem igazán kell túlfűszerezni, csak egy "kis" bors, és a jó minőségű hús kellően ízes önmagában is.
3. a sütéshez a serpenyő forró legyen!
4. sütés közben nem szabad forgatni ide-oda a húst: pár perc az egyik oldalon, majd megfordítjuk (ne villával! nem szabad megszúrni, hogy ne folyjon ki az értékes leve), majd pár perc a másik oldalon is.

Na és akkor hogy is készült: a hússzeleteket egy kis olajjal bedörzsöljük, majd durvára őrölt, vagy mozsárban tört borsban megforgatjuk (én feketét és fehéret használtam vegyesen), ami majd illatos kéregként sül rá.


Közben elkezdtem sütni a krumplikarikákat, és párolni a spárgát, amit köretként ettünk hozzá. hogy egyszerre készüljenek el. 



A felhevített serpenyőben megolvasztunk egy kis vajat, és 4 percig sütjük a hús egyik oldalát,


majd a másikat is:


Közben nem nyúlunk hozzá, nem szurkáljuk, nem mozgatjuk a serpenyőt. Lehet látni, ahogy a hőtől összeugrik a szeletek széle, picit megduzzadnak, feszülnek a bent maradt nedvektől, a gőztől. Persze a hús vastagságától is függ (ezek a hüvelykujjamnál is vastagabb szeletek voltak, ahogy a nagykönyvben meg van írva), de az oldalankénti 4-4 perc alatt igazi medium lesz a steak: kívül sült, belül még rózsaszín. 

Ahogy kész, egy kis konyakot löttyintünk alá és meggyújtjuk, hogy hirtelen elégjen az alkohol, de a konyak zamata megmaradjon. Ez olyan jól sikerült, hogy gyufára nem is volt szükség: magától meggyulladt :) én élveztem... a férjem egy kicsit izgult (miközben fotózott) :)


Utána kivesszük a húst, és a visszamaradt húspörköket egy kis fehérborral feloldjuk, majd tejszínnel pár perc alatt besűrítve mártást csinálunk a húshoz.

A végeredmény isteni lett, ahogy a nagy (argentin) könyvben meg van írva :)

2 megjegyzés:

  1. Én nem találtam az ALDI-ban argentín marha szeleteket... Ez csak vmi akció volt, vagy mindig kéne lennie csak épp ez az üzlet kifogyott?

    VálaszTörlés
  2. Mindig van. Mindegyikben. Mélyhűtött. Ott kerested????

    VálaszTörlés