2011. június 9., csütörtök

Boeuf bourguinon

 Nemrég vendégek érkeztek hozzánk, és hogy kicsit kedvezzek Férjúrnak, ő választhatta ki a szakácskönyvből, mit főzzek. Nagy szerencsémre a burgundi marhát választotta. Hogy miért szerencse? Mert amikor a bloghoz ihletet adó filmet néztem (Julie& Julia), nagyon szerettem volna megfőzni a híres nevezetes bouf bourguinon-t (sajnos azt a részt, amikor épp ezt főzi, nem találtam meg), és Férjúr tudtán kívül épp ezt választotta. Elsőre az én tudtomon kívül is, de aztán én elég hamar gyanút fogtam! :) 
Isteni finomra sikerült, biztos hogy a lányomnak majd tovább adom majd a receptet, mikor majd saját háztartást vezet, addig főzhetjük együtt is! :) Igaz, ő még csak kekszet főz... ;)

Na de hogy mit kell csinálni addig, mire eljutunk a finomságig? Először is vegyünk 1,5 kg marhalapockát. Mi az Auchan-ban szereztük ezt be, oldal- és hátsólapocka volt, ha jól emlékszem, de nagyon szép hús volt, szép volt a színe, és teljesen konyhakész állapotban volt, se inak, se hártya, se zsír nem volt egyiken sem. Ezt 4 centis kockákra kell felvagdosni, de én ezt nagynak találtam és kb 3 centisekre vagdostam végül. A húst beletesszük egy tálba, ráöntjük az üveg vörös bort, ami lehetőleg burgundi, a fokhagymát, a bouguet garni-t (ez a fűszercsokor petrezselyemből, zellerlevélből, babérlevélből és kakukkfűből áll leginkább), majd mehet a hűtőbe minimum 3 órára, nálunk egy egész estét állt. Gyönyörű szép lilás színe lesz a húsnak a bortól. Én kerestem burgundit, de nem találtam, így egy főzéshez is elfogadható áru francia vörösbor került az ételbe. 

Másnap reggel kivesszük a pácléből a húst, lecsepegtetjük, szárazra töröljük. Felmelegítünk egy nagy edénybe 30 g vajat, erre megy egy-egy felaprított vöröshagyma, sárgarépa, a pácléből kihalászott fűszercsokor, majd ezt alacsony lángon 10 perc alatt megpároljuk, néha megkevergetjük. 

Ha ezzel megvagyunk, ezt az edényt levesszük a tűzről és egy nagy serpenyőben nagy lángon több adagban 5-5 perc alatt megsütjük egy kicsit, aztán mehet a husi is a nagy lábosba. A serpenyőt viszont nem tesszük el, hanem beleöntjük a félretett páclevet. Kevergetés mellett felforraljuk, amitől a lé kitisztul. Mikor végeztük, a serpenyő és a lábos újra helyet cserél. A benne lévő zöldségre és húsra szórjuk a lisztet, amit addig kevergetünk, míg mindenhol nem éri a liszt a husit. Ekkor jöhet rá a páclé, amivel összerázzuk az egészet. Ezt szintén folyamatos kevergetés mellett felforraljuk, majd lefedve az előmelegített 180 fokos sütőbe tesszük röpke 2 órára. Az utolsó fél órában pedig neki is állhatunk a gombás cuccnak. Ehhez melegítsük meg a maradék vajat, amire mehet a mogyoróhagyma. Ezt sem találtam, így negyedekre vágott fehérhagyma lett belőle... Na és a szalonnát se felejtsük ki. Most nézem, hogy én a gombát is beletettem pár percre, de a könyv szerint nem kell, csak a végén összekeverni, hát nem ártott neki azt hiszem, mindenesetre jókor jöttem rá! :D 

Mikor mindegyik benne van a serpenyőben és a 2 óra is lejárt ez is mehet a lábosba, és  az egész vissza a sütőbe további 30 percre. Tálalás előtt a fűszercsokrot kivesszük, sózzuk borsozzuk és zsírosabb hús esetén a zsírt is leszedhetjük a tetejéről. Isteni finom már az illata is, de ez a pozitív élmény csak sokszorozódik, mikor megkóstoljuk!! A vendégségtől csillagos 5-t kaptam rá, (persze ki kritizálná a háziasszonyt! :P) Férjúr is teljesen meg volt elégedve, de ami nekem a legjobban tetszett, hogy ez a marhahusi vmi fenségesen omlós lett! Ilyen omlós marhát talán még soha életemben nem ettem! (Első hozzászólásom: nem túl gyakran eszem marhát, második: elég éhes voltam, ezt azért bele kell kalkulálni a saját bírálatomba, de ezzel együtt is maxpontos ez a kaja!)


1 megjegyzés:

  1. Bezonyám! Az alkohol a marhával csodákra képes!!! Imádok mindent, amibe vörösbor és marha van: úgyhogy nemsokára csatlakozom én is!!!

    VálaszTörlés