2011. március 18., péntek

Krumpli-, na jó burgonyasaláta

Majonézes krumplisaláta: nem egy hihetetlen gasztronómiai különlegesség, de azért van benne egy kis "fun". A krumplin kívül zellerszár és apróra vágott piros kaliforniai paprika került bele. A zeller ad neki egy kis pikantériát, a paprika egy kis édességet, úgyhogy nem rossz párosítás.

Na, de kezdjük az elején: majonézkészítés. Majonézt keverni nem nehéz, csak türelemjáték... a tojássárgához szép lassan, fokozatosan (eleinte cseppenként) adagoljuk az olajat, míg sűrű, fényes, kemény trutyi nem lesz belőle. Utána ízlés szerint (sok-sok kóstolgatással) ízesítjük: pici citromlé, fehérborecet, cukor, mustár, frissen őrölt bors (én tarkát használtam), majd én tejföllel lazítottam rajta. Natúr joghurttal is lehetett volna, de most az nem volt itthon. Meg a krumplisalátához a tejfölös verzió talán jobban is passzol.
Ha a megfőtt krumpli kihűlt, összeállítjuk a salátát: a zellerszár és a paprika mellett, friss petrezselyem, só, bors, pici citromlé és pár szál újhagyma került bele ízesítés gyanánt. Az én ízlésemnek a krumplisalátából kihagyhatatlan összetevő valamilyen hagyma. 


Ja! A szakácskönyv receptje mogyoróolajjal készíti a majonézt, de ehhez nyilván bármilyen olaj jó, így én olívából készítettem. De azért ennek volt egy kis előzménye: először gondoltam megcsinálom fele-fele arányban olíva- és szezámolajjal. Szeretem a szezámolaj aromáját. De rossz ötlet volt, mert arra nem számítottam, hogy a szezámolaj ilyen nagy mennyiségben (60 ml) egészen kesernyés lesz. Nem akartam elrontani a sali ízét, így kezdtem elölről: napraforgóolajjal. Na, szeretném tudni miből van az az olaj, amit sikerült vennünk  (nem valami nagyon márkás cucc, az igaz... "Familia"), mert konkrétan a tojássárgájával "nem lépett reakcióba", és esze ágában sem volt besűrűsödni. (Bezzeg a kiváló minőségű szezámolajtól olyan gyönyörű kemény lett...na de annak meg az íze...). Ezek után maradt a jól bevált olívaolaj: tökéletes állag, finom íz. :)

Tipp: Anyukám mindig egy leszuperált cumiüvegből adagolta az olajat a majonézhez (tőle tanultam eleve a megfelelő praktikát), ami szuper megoldás: mert bármilyen pohárból, kis kancsóból próbáljuk lassan önteni az olajat, az tuti, hogy minden tiszta olajos lesz... Na, de ha az ember lányának van egy gyereke, akkor akad pár nem használatos cumisüveg is... és akkor folyás-mentesen lehet csöpögtetni az olajat a "majommézhez" :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése